18. Cena Pavla Kouteckého a 7. Mezinárodní filmový festival ELBE DOCK | 4.–8. září 2024

Historie industry

2023

FILM INN

FILM INN nabídl profesionálně vedené workshopy pro filmaře ze zemí V4.

Industry program festivalu ELBE DOCK se v roce 2023 zaměřil na podporu nadějných mladých talentů ze zemí V4. Workshopy FILM INN byly důkladně navrženy pro začínající filmaře, zejména scenáristy a producenty, a jejich připravované projekty krátkých filmů. 

Účastníci workshopů se za pomoci profesionálních mentorů a lektorů věnovali vývoji svých filmových projektů během intenzivního programu v Ústí nad Labem a Drážďanech.

Kromě společných setkání a individuálních konzultací s hlavními mentorky workshopů Anne Gensior a Sashou Prokopenko, byly součástí industry programu ELBE DOCK také masterclassy zaměřené na využití umělé inteligence při psaní scénářů, nezávislé filmové distribuce nebo problematiku neuspokojivých konců v krátkometrážní kinematografii a výstavbě scénářů krátkých filmů. 

V Drážďanech se pak uskutečnila rovněž důležitá diskuse u kulatého stolu o současném stavu krátkometrážní filmové tvorby, kterého se zúčastnili členky poroty Ceny ELBE DOCK: Johanna Süß (ředitelka LICHTER Filmfest Frankfurt International), Karolína Davidová (filmová producentka), Kateřina Šafaříková (výkonná producentka a dramaturgyně Young Film Festu) a Monica Koshka-Stein (umělecká ředitelka KUKI Young Short Film Festival) spolu s Krzysztofem Sienkiewiczem (výkonný manažer/hudební a programový koordinátor Mezinárodního festivalu krátkých filmů ŻUBROFFKA), Sashou Prokopenko a Anne Gensior.

 

Masterclasses:

I’M YOUR STAFF WRITER!

Objevte nový způsob vývoje hraných filmů s umělou inteligencí! Prof. Taç Romey & Markus Walsch vám představí "CreAItive PingPong": Organický přístup založený na postupném vytváření podnětů pomocí nástrojů umělé inteligence, jako je ChatGPT. Prozkoumejte novou zkušenost v rámci Writers' Room s AI v roli kmenového spisovatele nebo virtuálního publika. A nejdůležitější otázka: Jakou pozici v této hře zastává člověk? Kde my jako umělci a tvůrci najdeme své místo v tomto novém světě?

JAK NA KONCE KRÁTKÝCH FILMŮ

Zaměříme se na specifickou kvalitu vyprávění u krátkých filmů a budeme se zabývat specifickými výzvami při tvorbě přesvědčivého scénáře krátkého filmu, přičemž zvláštní pozornost budeme věnovat běžným problémům, které krátký film přináší, pokud jde o vytváření plnohodnotných konců.

 

FILM INN mentorky a speakři:

Anne Gensior je mezinárodní konzultantka scénářů pro hrané a dokumentární filmy působící v Berlíně, lektorka a mentorka workshopů a konzultantka pro fondy a koprodukční trhy. Dlouhodobě spolupracuje jako lektorka s MIDPOINT Feature Launch, CineSud ScriptLab, program vývoje scénářů RACCONTI a tureckým producentským workshopem YAPIMLAB. Pravidelně se objevuje na EAVE Workshops a také vyučuje scenáristiku na Kunstakademie Münster. Po absolvování studia dramaturgie na HMT v Lipsku v roce 2005 pracovala Anne také jako divadelní dramaturgyně, kurátorka festivalů a rozhlasových pořadů, než se přidala do teamu agentury pro vývoj scénářů Script House v Berlíně.

Sasha Prokopenko je festivalová dramaturgyně, filmová kurátorka a překladatelka žijící v Kyjevě na Ukrajině. Poslední čtyři roky působí jako vedoucí programové sekce na Mezinárodním festivalu krátkých filmů v Kyjevě. Sasha se účastnila několika filmových festivalů jako kurátorka a členka poroty. Spolupracuje také s Mezinárodním filmovým festivalem Molodist v Kyjevě a prvním ukrajinským LGBTQIA+ filmovým festivalem Sunny Bunny. Od roku 2016 pracuje v nezávislé filmové distribuční společnosti KyivMusicFilm, která distribuuje filmy o umění, hudbě a kultuře. Sasha mimo jiné pracovala na festivalu 100 Films in 100 Minutes (2017-2022), na filmovém festivalu o hudbě a kultuře INTRO (2018-2023) a na Mezinárodním filmovém festivalu Kino Susidiv v Užhorodě na Zakarpatí (2022-2023).

Gaia Meucci-Astley je nezávislá konzultantka a posuzovatelka scénářů pro iniciativy zaměřené na podporu talentů, která má více než 10 let zkušeností s prací s novými a začínajícími filmaři. V letech 2012 až 2021 působila jako dramaturgyně Festivalu krátkých filmů Encounters v Bristolu, kde kurátorovala britské a mezinárodní soutěže i speciální programy. Předtím působila jako dramaturgyně programu krátkých filmů na Mezinárodním filmovém festivalu v Edinburghu. Je vášnivou milovnicí příběhů a nové tvorby a od roku 2021 vkládá všechny své zkušenosti do práce v oblasti rozvoje talentů. Spolupracuje s organizacemi jako BFI Network, Film Cymru, Focus Script na festivalu Cannes Cinéma de Demain, Torino Film Lab a LiM (Less is More).

Markus Walsch je profesionál v oblasti kreativních médií s odbornými znalostmi v oblasti využití umělé inteligence při tvorbě a vývoji filmů a televizních seriálů. Má za sebou novinářskou praxi a digitální mediální produkci a vyvinul řadu televizních, rozhlasových a online formátů pro veřejnoprávní i soukromá média. Markus byl nominován na mezinárodní cenu Emmy a další ocenění. Působí také jako kouč a lektor pro obsahový marketing a AI-storytelling. Markus je u AI-forem vždy s ohromným nadšením, přičemž soustavně zkoumá nový vývoj v oblasti AI a hledá způsoby, jak jej zahrnout do vývoje filmů a televizních seriálů.

Prof. Taç Romey je odborníkem na storytelling, dramaturgii a film. Vystudoval herectví, režii a dramaturgii na Brown University v USA, vyvinul řadu seriálů a filmů, je autorem scénářů a také režisérem. Taç je zakladatelem a generálním ředitelem společnosti Phantomfilm GmbH v Mnichově a Amsterdamu, kde mimo jiné produkoval oceňovaný seriál Amazonu “Der Lack ist ab”. Je také profesorem na HFF v Mnichově, kde vyučuje storytelling, vývoj postav a scenáristiku. Jeho projekty získaly několik nominací a ocenění, včetně mezinárodní ceny Emmy a Německé televizní ceny.

2022

Industry networking

Hlavní myšlenkou industry programu je vytvořit neformální, inspirativní prostor pro prezentaci aktuálních a budoucích projektů mladých filmových tvůrců a producentů. Networking je důležitým procesem budování vztahů a hledání podpory mezi kolegy, potenciální kolegy a dalšími důležitými profesionály. Neformální prostředí spolu se strukturovanou skupinovou diskusí pomohlo vzájemně sdílet a pojmenovat aktuální problémy a výzvy, kterým čelí začínající filmaři v zemích V4 a v Německu. Síťování bylo rovněž příležitostí k představení nových projektů, na kterých v současné době pracují. 


Panelové diskuze: 

Diskuze moderoval Filip Rambousek, spoluautor česko-německého podcastu Carbon a spolupracovník Českého rozhlasu

Kreativní Sasko a Ústecko

 Jaká je role kreativních kulturních průmyslu při plánu obnovy těchto regionů po pandemii? Jaké jsou vize do budoucnosti? A jaký teda je kreativní potenciál Saska a Ústecka? Hosté diskuze Lydia Göbel z asociace Wir gestalten Dresden, Miroslav Koranda z kreativni.uk a Roman Černík z Centra pro současné umění a vzdělávaní Johan, společně otevřou téma proměny a výzev, která čekají oba regiony.

Hosté:

Miroslav Koranda je vystudovaný divadelní produkční, který zůstal ve svém rodném Chomutově, aby pomocí kultury a kreativity pomáhal měnit severozápadní Sudety. Pracuje pro chomutovského senátora a jako manažer politických kampaní. Podílí se na rozvoji tvůrčí sítě Kreativni.uk, která propojuje kreativce, podnikatele a významné instituce při spolupráci na transformaci uhelného regionu severozápadních Čech.

Roman Černík je pedagog, divadelník, kulturní antropolog a kulturní aktivista. Působí jako vysokoškolský učitel na Západočeské univerzitě a  DAMU Praha. Je též ředitel zapsaného ústavu JOHAN, centra pro kulturní a sociálním projekty v Plzni. Je autorem a realizátorem projektu kulturní transformace opuštěné historické nádražní budovy Plzeň Jižní předměstí na kulturní prostor Moving Station, kde centrum působí. Založil, vedl a působil v řadě autorských divadelních projektů.

V letech 2005 - 2007 působil též jako vedoucí odboru kultury magistrátu města Plzně. Významně se účastnil kandidátského procesu města Plzně na titul Evropské hlavní město kultury 2015 (spoluautor projektu a konzultant programové náplně projektu). Podílel se na přípravě kandidatury slovenských měst Hlohovec a Žilina. 

V současné době se také věnuje strategickému plánování v kultuře, je spoluautorem kulturní politiky města Plzně, města Plané, města Mělníka, města Písku.

Lydia Göbel pochází z Erfurtu, ale většinu svého života prožila v Drážďanech nebo v jejich okolí. Zde také vystudovala Americká kulturní studia a anglická studia; dějiny umění poté studovala částečně v Irsku, kde pracovala pro Irské národní muzeum. Po dokončení bakalářského studia se v roce 2013 přestěhovala do Berlína. Několik měsíců pracovala na kanadské ambasádě, pro berlínský Festival filmů o módě a společnost zaměřenou na organizování korporátních akcí. Během tohoto období si uvědomila, že její skutečné zájmy souvisejí s pořádáním akcí a řízením v oblasti kultury.

 V roce 2014 se proto přesunula do Zhořelce, kde studovala management v kultuře. V roce 2017 dokončila studia v italské Boloni, (program GIOCA), kde se začala zajímat o podporu výtvarného umění, a posléze věnovala svou diplomovou práci tématu získávání nových návštěvníků v oblasti současného umění v Drážďanech. Jen o několik měsíců později byla přijata na místo výkonné ředitelky festivalu Elbhangfest, založeného v roce 1990 a zaměřeného na propagaci drážďanské hudby, umění a uměleckých řemesel.

V květnu 2021 dostala příležitost splnit si své přání podporovat kreativní průmysl v Drážďanech ve funkci výkonné ředitelky drážďanské pobočky asociace kreativního průmyslu Wir gestalten Dresden. Od té doby působí v Kraftwerk Mitte, kde se angažuje v prosazování a propojování drážďanských podnikatelů ze všech oblastech kulturního průmyslu. A svou práci miluje.

 

Nepodceňuj mladé publikum!

Monica Koshka-Stein (KUKI Young Short Film Festival, Berlín) Berit Toepfer (Film Macht Mut, Drážďany) and Radka Hoffmanová (Young Film Fest, Praha) , budou diskutovat o možnostech aktivního zapojování mladého publika do neformální audiovizuální výchovy  a také o tom jak je důležité nepodceňovat mladé publikum a přistupovat k divákům jako k rovnocenným partnerům. Jedním z témat diskuze bude také otázka jak lze v tomhle ohledu s mládeži pracovat?

Hosté:

Monica Koshka-Stein vyrůstala v Austrálii. Od roku 1993, kdy se přestěhovala do Berlína, se věnuje nezávislému umění, hudbě a filmovým projektům. V roce 1998 se připojila k týmu berlínského Mezinárodního festivalu krátkých filmů INTERFILM, kde v průběhu let zastávala různé pozice a v roce 2010 se stala uměleckou ředitelkou festivalu pro děti a mládež interfilm – KUKI Berlín, který je festivalem krátkých filmů. V září 2021 byla přizvána do komise, která vybírá krátké filmy pro sekci Generace na Berlinale. V současnosti se zabývá organizací internetové platformy pro německé střední školy zaměřené na vzdělávání v oblasti filmu a demokratických hodnot pomocí zábavných a inspirativních krátkých filmů s názvem Kurzfilm im Klassenraum, která bude spuštěna v dubnu 2022. Mimoto se Monica účastní práce mnoha festivalových porot a pravidelně kurátorsky připravuje program krátkých filmů pro mládež pro instituce a festivaly po celém světě.

Berit Toepfer vystudovala lingvistiku, literaturu a kulturu na TU Dresden. V současné době koordinuje nový projekt VISION KINO "Film Macht Mut" v Sasku - kritická filmová výchova pro 1. až 6. třídu ZŠ zaměřená na témata rasizmu a antisemitizmu. Věnuje se filmové výchově pro školní děti v rámci projektu "play fair" - Filmy pro demokracii a toleranci a SchulKinoWochen Sachsen. Koordinuje také dětskou porotu na KINOLINO-Filmfestu Dresden. Všechny projekty jsou součástí Objektiv e.V. 

Radka Hoffmanová působí jako dramaturgyně a vedoucí Industry, Filmového festivalu pro mládež Young Film Fest. Je absolventkou Ateliéru rozhlasové a televizní dramaturgie a scenáristiky na Divadelní fakultě Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, kde momentálně působí také jako doktorandka. Ve svém doktorském výzkumu se zaměřuje na současnou kinematografii pro mládež v evropském kontextu. Pravidelně publikuje ve slovenském časopisu pro vědu o filmu a pohyblivém obrazu Kino-Ikon a v českém časopisu Film a doba. V minulosti absolvovala stáž v European Children’s Film Association a jako scenáristka spolupracovala s Českým a Slovenským rozhlasem (literární cykly ČRo Vltava – Schůzky s literaturou, Stránky na dobrou noc; rozhlasová adaptace knihy Obvinenie byla na short listu ocenění za nejlepší slovenskou rozhlasovou hru za roky 2017-2018).

 
2021
 

Online industry program 4. ročníku Mezinárodního filmového festivalu ELBE DOCK byl určen nastupujícím filmovým profesionálům a studentům z oblasti audiovize z Česka a Německa. Zaměřoval se na interdisciplinární propojování a sbližování zájemců nejen ze světa kinematografie a videoartu, ale také digitálních technologií, intermédii, a multimédií. V rámci celodenního programu mohli registrovaní účastníci konzultovat náměty a nápady svých kreativních projektů, které přesahují oblast klasického filmu nebo kombinují různorodá narativní postupy s moderními technologiemi.

Součásti programu byla také sekce Spotlight -  krátké rozhovory s inspirativními festivaly a organizacemi na poli audiovize z českého a německého prostředí. Najdete mezi nimi české festivaly Signal - festival digitální a kreativní kultury v Praze a Uroboros - festival kritického a společensky angažovaného designu, produkční společnost Daisy with Rider Productions nebo také Hertz-Lab Centra pro umění a média v Karlsruhe, Filmovou univerzitu Konrada Wolfa v Babelsbergu nebo Lichter FilmFest Frankfurt International.

 

Mentor a host programu:

Ondřej Moravec

Ondřej je absolventem scenáristiky na FAMU a žurnalistiky na Karlově Univerzitě. Jako režisér a scénárista se pohybuje v prostředí virutální reality a imerzivních zážitků, stejně jako na poli klasické kinematografie. Ondřej pracuje také jako dramaturg a utváří program toho nejzajímavějšího z oblasti virtuální reality pro festivaly a různorodé eventy. V rámci své masterclass Tmání - cesta prvního českého animovaného interaktivního VR filmu, která je součásti programu, se zaměří na problematiku jak se vypořádat s depresi ve virtuální realitě a představí také svůj připravovaný projekt Tmání a celý proces vzniku interaktivního VR filmu.

Mika Johnson

Mika se ve své tvorbě primárně soustředí na vytváření zážitků ve virtuální realitě, ale pracuje také s různými médii jako režisér hraných a dokumentárních filmů nebo v rámci zvukových instalací. Ve své masterclass Propojování umění a vědy prostřednictvím imerzivního vyprávění, popíše čtyři svá díla, která spojují vědecká porozumění s virtuální realitou k znovu představení forem, které v přírodě nacházíme, a jak s nimi můžeme interagovat. Mezi tyto projekty patří Ilios, The Infinite Library, Lost Forms and Found Forms.

Spotlight

Michal Kučerák

Uroboros - festival kritického a společensky angažovaného designu

 

Mario Kunovský

Signal Festival

Lena Gieseke

Filmuniversität Babelsberg Konrad Wolf, Potsdam

 

Ludger Brümmer

Hertz-Lab ZKM (Center for Art and Media), Karlsruhe

Johanna Suss & Henning Adam

Lichter Film Fest International (Frankfurt)

 

Mika Johnson & Martin Schumet

Daisy with Rider Productions