Pražské ozvěny

Festivalové ozvěny proběhnou v pražském kině Kavalírka, a to od 13. do 16. září!

 

Od žen či o ženách.

 

Středa 13. 9.

17:30 - Po prolomení ticha (2023, r. Mikoláš Arsenjev)

Studentka herectví Marie-Luisa Purkrábková vystoupila s anonymními svědectvími o sexuálním obtěžování a zneužívání moci na své škole a spoluzaložila iniciativu s názvem NE!MUSÍŠ TO VYDRŽET.  Dokumentární portrét sleduje Luisin rok boje s novou rolí aktivistky a jejím cílem najít zpět sebe samu. Režisér filmu a Luisa vytváří neobyčejně niternou výpověď o následcích sexuálního obtěžování, pokud se oběť rozhodne veřejně promluvit.

+ diskuze

 

19:30 - Butterfly Vision (2022, r. Maksym Nakonechnyi)

Vojačka Lilja se vrací z několikaměsíčního válečného zajetí na Donbase, kde byla držena tamními separatisty. Kruté zacházení jí způsobilo trauma, přepadávající ji v mučivých snech. Jako expertka na vzdušný průzkum viděla dění na frontě z perspektivy dronu – jako manželka v civilu nyní podobně distancovaně vnímá celý okolní svět. Bohatství citů vystřídala bezradnost, lidskost nahradilo strojové chování. Jenže když toužíte jen dál žít svůj život, nemusí být ptačí perspektiva tou nejlepší. Debut Maksyma Nakonečného vypráví příběh tápající ženy, která sveřepě odmítá roli oběti, a citlivě se táže, jak tísnivá může být existence ve společnosti sužované válkou.

+ diskuze

 

Čtvrtek 14. 9.

16:45 - Krátké dokumenty nominované na Cenu Pavla Kouteckého (výběr tvůrkyň)

Výběr krátkých českých dokumentů.

Krajina popela (2022, r. Eliška Plechatová)
„Tak jako teď za sebe skládám slova, skládala jsem vedle sebe částice prachu ve snaze pochopit, jak se k sobě věci vztahují. Minerály popela, co se hýbou ve tvaru našich potřeb.“ Eliška Pechatová vytvořila během svého studia na pražské UMPRUM experimentální audiovizuální esej, v níž se zamýšlí nad proměnlivostí a obnovitelností lesní krajiny. Musí být požár vždy ničivý? Nebo z popela může vyvstávat nová síla?

Mladice dračice, reportáž o mých kamarádkách (2021, r. Maja Penčič)
Mládí, nespoutanost, tanec, láska, sex a nitroděložní tělísko. Útržky autentických úvah přinášejí intimní a upřímný vhled do života čtyř mladých žen, autorčiných kamarádek. Každá řeší něco jiného, žádná z nich ale přitom nesklouzává k obvyklým klišé a obligátním tématům. Společně tak za doprovodu uvolněné melancholické kamery skládají jeden z možných obrazů současného ženství.

Serpentis (2022, r. Sarah Lomenová)
Audiovizuální projekt Sarah Lomenové by klidně mohl být fotografickým souborem umístěným v galerii. Precizně komponované statické záběry zachycují nekonečná průmyslová potrubí, která se vinou ústeckou krajinou. Protínají frekventovaná náměstí, zapomenuté periferie, ale i louky, lesy nebo řeky. Potkávají hrající si děti, skákající zajíce, grilující rodiny, bojující pavouky nebo vodáky v kostýmech. Působivý meditativní snímek o vztahu člověka a přírody tak mimoděčně popisuje také specifika života v Ústí nad Labem.

 

18:00 - 8. den války (2022, r. Oksana Moiseniuk)

Úvodem se v krátkých výmluvných záběrech seznamujeme s invazí na Ukrajinu – den po dni. Počítadlo se následně zastaví na čísle 8. Přesunujeme se do Prahy a sledujeme Ukrajince, kteří se v Čechách usadili již dříve a nyní se ze všech sil snaží pomáhat lidem ve své domovině. Řidič autobusu, uklízečky, dělníci i podnikatelé se ze dne na den stávají humanitárními pracovníky a my můžeme zblízka sledovat jejich neúnavnou snahu, výčitky, strach, ale i naději a víru ve spravedlnost.

+ diskuze

 

20:00 - Návštěvníci (2022, r. Veronika Lišková)

Longyearbyen, Špicberky, Norské území. Úchvatná krajina a svatý klid. Ale také drastické změny počasí a neustálá hrozba klimatické katastrofy. Nejsevernější město světa místním obyvatelům doslova roztává pod nohama. Česká antropoložka Zdenka se sem vydává s celou svoji rodinou poznat situaci na vlastní kůži. Ačkoliv původně chtěla zkoumat, jak místní občané reagují na změny klimatické, více se nakonec zaměřuje na změny sociální a demografické. Kromě permafrostu tu totiž pod povrchem probublává také jistá nevraživost vůči cizincům, která je navíc podpořena i oficiální strategií norské vlády. Zdenka se snaží postoje nabourávat, a z objektivní pozorovatelky se tak pomalu stává lokální aktivistkou.

 

 

Pátek 15. 9.

17:00 - Audiovizuální eseje (výběr tvůrkyň)

Je možné myslet filmem v digitální éře? Tuto otázku si neklade pouze umělecká praxe, ale také kritika a teorie, která se již nespokojí s psaným textem a snaží si svůj výzkumný objekt nejrůznějšími způsoby přiblížit. Kurátorský výběr audiovizuálních esejí představí, co o sobě filmy mohou prozradit, když budeme hovořit spolu s nimi a skrze ně a ukážeme je v prostředí, které s nimi společně obýváme.

Stárnutí matérie (Kateřina Boušková, 2022, 07:16)
Teletext Revival (Karin Spišáková, David Scharf, 2023, 03:17)
Screen Stars Dictionary: Natalia Oreiro (Veronika Hanáková, Jiří Anger, 2023, 04:33)
Venuše v digitálním kožichu (Lucie Formánková, 2022, 05:56)
Praxe břichomluvce v Kamenném mostu (Kateřina Konrádová, 2022, 06:27)
Ovoce a sbíječky (Stanislava Babišová, Klára Jiránková, 2022, 04:34)

 

18:00 - Krátké filmy nominované na Cenu ELBE DOCK (výběr tvůrkyň)

Výběr krátkých středoveropských filmů.

27 (2023, r. Flóra Anna Buda)
Maďarský animovaný snímek s příznačným názvem 27 dokonale zhmotňuje frustrace a obavy současných mladých dospělých, kteří pod tíhou bytových krizí i vlastní neschopnosti začlenit se do řadové společnosti stále (nebo už zase) bydlí u rodičů. Ani dost mladá, ani dost dospělá Alice, hlavní hrdinka snímku, utíká do světa drog, techna a vlastních snových představ. Kdy a jak tahle nespoutaná jízda skončí?

Vhled (2022, r. Emma Braun)
Zatímco celá Vídeň ještě spí, mladá Sophie vykonává po střechách domů svou profesi, která má prestižní status „symbolu štěstí“. Profesi, která je nezbytná pro životní prostředí i pro bezpečnost a kterou primárně ovládají muži: je kominice. Jako jedna z mála žen pracujících v tomto skomírajícím oboru zprostředkovává divákům svou jedinečnou rozmanitou zkušenost, stejně jako odhaluje i předsudky a potíže, se kterými se pravidelně setkává.

Šťáva (2023, r. Mona Keil)
Animovaná jednohubka vyobrazuje život party těžko identifikovatelných šťavnatých tvorů, kteří se navzájem spokojeně mažou slizem a bojují s otravnými broučky, kteří na nich parazitují. Když pak jeden z „blobů“ konečně přichází na to, jak hmyz zneškodnit, ostatní jeho know-how ihned přebírají. Bez parazitů však nastávají nečekané problémy, podtrhující nevyzpytatelnou křehkost mezidruhové symbiózy.

Electra (2023, r. Daria Kashcheeva)
Tak trochu jiný barbie film. Držitelka studentského Oscara Daria Kashcheeva opět drásavě rozkládá narušené rodinné vazby. Pastelově nevinná oslava desátých narozenin je neuralgickým bodem drtivého traumatu. Jahody, šlehačka, panenky, šílená matka a první make-up, který zakrývá mnohem víc než jen dětskou nevinnost. Někdo tu ale chybí. V pulzující explozi imaginace a násilí sledujeme Electru v různých fázích života, kterak se vyrovnává s traumatickými zkušenostmi a naléhavě hledá vztah nejen k vlastnímu tělu. Nakonec do sebe vše zapadá s přesností maniakálního chirurga…

Probuzení do ticha (2023, r. Mila Zhluktenko, Daniel Asadi Faezi)
Teplé sluneční paprsky dopadají na betonové budovy, mezi kterými se odráží smích. V kasárnách bývalé vojenské základny Wehrmachtu nyní bydlí děti, které byly nucené uprchnout z Ukrajiny. Jezdí na kolech, pletou věnce z divokých květin a prozkoumávají prázdné místnosti a chodby. Při svých hrách objevují vojenské symboly minulosti a spojují je s vlastními zkušenostmi a nadějemi. Na chodníku pak čmárají do nekonečné smyčky: „Putine, přestaň zabíjet lidi.“

Sen strýčka Vakha (2022, r. Joanna Rój)
Vakho je postarší muž, který vede skromný osamělý život v opuštěné vesnici vysoko v gruzínských horách. Jedinou společností mu jsou kozy, jejichž pastva se stala každodenním rituálem. Vakha pronásleduje dávná vzpomínka na prorocký sen předznamenávající tragické události, za které se trestá ústraním. V podmanivém dokumentu Joanny Rój sdílí své úvahy, k nimž se během téměř 50 let trvající izolace od okolního světa postupně dopracoval.

Hardly Working (2022, r. Total Refusal)
Unikátní snímek kompletně natočený v prostředí počítačové hry Red Dead Redemption 2 přináší etnografický průzkum práce a každodenního života NPC (non-playable characters; česky „nehráčských postav“). Tesař, pradlena, podkoní a další postavy jsou tu jen digitálním komparsem na pozadí hlavního příběhu. Jejich pracovní smyčky, vzorce činností a také chyby a poruchy však vykreslují živou analogii současné podoby kapitalismu.

Na konec spirály (2022, r. Eliška Kerbachová)
„Ty se musíš dostat na to dno, abys chtěl… ven.“ Animovaná dokumentární reflexe drogové závislosti divákům zprostředkovává otevřené zpovědi dvou bývalých uživatelů návykových látek. Neustále tekoucí, těkavá a morfující animace ilustruje autentické výpovědi a pomáhá nastínit trnitou cestu z jednoho konce spirály na druhý.

Strigov (2022, r. Barbora Berezňáková)
Sen nebo realita, minulost nebo přítomnost, posvátné či profánní? Černobílý poetický film Barbory Berezňákové vzbuzuje úzkost znepokojivými výjevy a zároveň diváka konejší šeptavým voice-overem. Rakev se zemřelou babičkou, staré panenky a temné chodby, ale také krásná příroda i hřejivý pocit společenství. Režisérce se na ploše několika málo minut podařilo vytvořit intimní výpověď o mizejícím světě malé rusínské komunity žijící na východě Slovenska.

 

21:00 - Porno DJka

Počátky pornografie s živou hudbou! Kompilace složená z krátkých francouzských pornografických klasik nalezených na půdě jednoho pařížského bytu. Materiál byl náhodně objeven příbuznými původních obyvatel domu a následně odeslán do Národního filmového archivu k prozkoumání. Výsledek byl překvapující – hromada zajímavého a dráždivého materiálu hodného zveřejnění (údajně až 300 pornografických kousků), z něhož bylo vybráno a zremasterováno to nejlepší!

 

 

Sobota 16. 9.

10:30 - Divadlo na Kárce: Kočička z kávové pěny

Přijďte v sobotu do kafíčkem provoněného Kina Kavalírka, kde Divadlo Na kárce, v rámci Zažít město jinak, zahraje pohádku Kočička z kávové pěny! Interaktivní inscenaci pro vás odehrají absolventky pražské DAMU, které ji připravily, jak pro ty nejmenší, tak i pro starší.

 

15:00 - Cinemini: Kraťasy pro předškoláky trochu jinak

Pásmo netradičních krátkých filmů určených pro předškoláky (3 – 6 let), které bude doprovázeno aktivitami kreativního, pohybového, ale i povídacího rázu. Pilotní česká verze projektu Cinemini Europe, která v nynější době funguje v Holandsku a Německu. Cinemini mají za cíl rozvíjet dětskou imaginaci prostřednictvím abstraktních, experimentálních či netradičně pojatých filmů a k ním speciálně vytvořených aktivit.

 

16:30 - Cena ELBE DOCK: Česko-německý výběr

Výběr krátkých filmů nominovaných na Cenu ELBE DOCK od českých a německých tvůrců a tvůrkyň.

Backflip (2022, r. Nikita Diakur)
Skákat salta vzad není zrovna nejbezpečnější. Můžete špatně dopadnout na zápěstí, přistát na hlavě nebo si dokonce zlomit vaz. Nikita Diakur si proto vytvořil vlastního avatara, který místo něj skok pravidelně cvičí na 6jádrovém procesoru za pomoci strojového učení. Povede se neohrabanému avatarovi složitý kousek provést? Jak Diakur zmiňuje závěrem snímku –⁠ „practice makes perfect“.

Probuzení do ticha (2023, r. Mila Zhluktenko, Daniel Asadi Faezi)
Teplé sluneční paprsky dopadají na betonové budovy, mezi kterými se odráží smích. V kasárnách bývalé vojenské základny Wehrmachtu nyní bydlí děti, které byly nucené uprchnout z Ukrajiny. Jezdí na kolech, pletou věnce z divokých květin a prozkoumávají prázdné místnosti a chodby. Při svých hrách objevují vojenské symboly minulosti a spojují je s vlastními zkušenostmi a nadějemi. Na chodníku pak čmárají do nekonečné smyčky: „Putine, přestaň zabíjet lidi.“

Kozí kouzlo (2022, r. Gerhard Funk)
Dítě a jeho den. Bitva před snídaní, bezradná koza vedle domu, ubíjející nuda ve škole. Pár letadel na obloze odvádí pozornost jinam. Věci, události a fyzikální zákony se začínají rozpadat. Kozí vemeno jako zdroj destrukce celého vesmíru. Střepy oblohy se tříští do stovek dětských kosmonautů, padajících doprostřed labyrintu. Animovaná psychedelická fantasmagorie Kozí kouzlo se zamýšlí, jak svět kolem nás vnímají děti.

Rituály (2022, r. Damián Vondrášek)
Kamarádi Michal a Ondra nikdy moc nezapadali do kolektivu. Jeden má rozštěp obličeje, druhý vyrůstá v chudých poměrech. Je jim dvanáct a dosud měli jen jeden druhého. To by se mohlo změnit po přijímacím rituálu do místního pouličního gangu. Partička bezohledných teenage-gansterů však žene zasvěcování do extrému, a kluci se tak musí rozhodnout, kam až jsou ochotni zajít. Divoké dobrodružství se rychle mění v krutý test jejich morálky i přátelství.

Šťáva (2023, r. Mona Keil)
Animovaná jednohubka vyobrazuje život party těžko identifikovatelných šťavnatých tvorů, kteří se navzájem spokojeně mažou slizem a bojují s otravnými broučky, kteří na nich parazitují. Když pak jeden z „blobů“ konečně přichází na to, jak hmyz zneškodnit, ostatní jeho know-how ihned přebírají. Bez parazitů však nastávají nečekané problémy, podtrhující nevyzpytatelnou křehkost mezidruhové symbiózy.

Na konec spirály (2022, r. Eliška Kerbachová)
„Ty se musíš dostat na to dno, abys chtěl… ven.“ Animovaná dokumentární reflexe drogové závislosti divákům zprostředkovává otevřené zpovědi dvou bývalých uživatelů návykových látek. Neustále tekoucí, těkavá a morfující animace ilustruje autentické výpovědi a pomáhá nastínit trnitou cestu z jednoho konce spirály na druhý.

Napiš, až dorazíš domů (2022, r. Niklas Bauer)
Je hluboká noc a mladá přiopilá žena nastupuje do taxíku. Zpočátku nevinná konverzace s hovorným řidičem se rychle stáčí k intimnějším tématům a atmosféra každou vteřinou houstne. Po pár neohlášených zkratkách se navíc auto kodrcá po odlehlé silnici kdesi na periferii. Film Napiš, až dorazíš domů je dalším z příspěvků k nekonečné, ale stále velmi aktuální debatě o podobách sexuálního násilí.

Electra (2023, r. Daria Kashcheeva)
Tak trochu jiný barbie film. Držitelka studentského Oscara Daria Kashcheeva opět drásavě rozkládá narušené rodinné vazby. Pastelově nevinná oslava desátých narozenin je neuralgickým bodem drtivého traumatu. Jahody, šlehačka, panenky, šílená matka a první make-up, který zakrývá mnohem víc než jen dětskou nevinnost. Někdo tu ale chybí. V pulzující explozi imaginace a násilí sledujeme Electru v různých fázích života, kterak se vyrovnává s traumatickými zkušenostmi a naléhavě hledá vztah nejen k vlastnímu tělu. Nakonec do sebe vše zapadá s přesností maniakálního chirurga…

 

18:30 - Vítězné krátké filmy Ceny Pavla Kouteckého a Ceny ELBE DOCK

Oceněné krátké filmy.

Serpentis (r. Sarah Lomenová)

Sen strýčka Vakha (r. Joanna Rój)

 

19:00 - Elaha (2023, r. Milena Aboyan)

Dvaadvacetiletá Elaha musí obnovit svou všemi předpokládanou nevinnost předtím, než se vdá. Plastika panenské blány je však velmi nákladná a Elaha si ji nemůže dovolit. Prostředky se naží získat všemožnými způsoby, na mysl se jí přitom ale stále více vkrádá otázka: proč vlastně musím být pannou a pro koho?

 

22:00 - The Room (2003, r. Tommy Wiseau)

The Room je tragikomický příběh o lásce, zradě a přátelství, odehrávající se v San Francisku. Hlavní postavou je Johnny, muž žijící spokojeným životem se svou milovanou přítelkyní Lisou, dokud se na scéně neobjeví Mark, jeho nejlepší přítel, který začne mít s Lisou poměr. Johnnyho život se tak rázem ocitne v troskách. Film je plný bizarních zvratů, neuvěřitelných dialogů a skutečně nezapomenutelných hereckých výkonů. The Room patří mezi díla, která je třeba vidět alespoň jednou za život, aby si člověk mohl říci, že teď už skutečně viděl všechno.

+ Ladislav Čumba