Poroty
Vlajková cena festivalu ELBE DOCK AWARD bude letos udělena v kategorii krátkometrážního filmu. S festivalem je mimoto úzce spojena již 16. Cena Pavla Kouteckého. Ta bude stejně jako doposud i tentokrát udělena nejlepšímu českému dokumentárnímu prvnímu či druhému filmu tvůrce, a to jak v celovečerní, tak krátkometrážní sekci.
Porota Ceny ELBE DOCK
O oceněném filmu Ceny ELBE DOCK rozhodne porota složená z filmových profesionálek: dramaturgyně festivalu Anifilm Malvína Balvínová, producentka Julie Žáčková, spoluředitelka filmového festivalu krátkých filmů v Drážďanech Anne Gaschütz a producentka Steffi Rostoski.
Malvína Balvínová
dramaturgyně Mezinárodního festivalu animovaných filmů Anifilm
Malvína Balvínová je festivalová dramaturgyně, lektorka audiovizuální výchovy a publicistka v oblasti filmu, a to především animovaného. Vystudovala Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, obory divadelní věda a katedra filmových studií. V letech 2010 – 2012 působila jako programová koordinátorka mezinárodního festivalu animovaných filmů AniFest (Teplice), následně pracovala dva roky ve filmových ateliérech na Barrandově. Od roku 2014 je členkou Občanského sdružení pro animovaný film a jako dramaturgyně se podílí na mezinárodním festivalu Anifilm (dříve Třeboň, nyní Liberec). Spolupracovala i s dalšími filmovými festivaly a přehlídkami – například MFF Karlovy Vary, FebioFest, Letní filmová škola Uherské Hradiště, Fifeli (Filmový festival Litoměřice) ad. Věnuje se zároveň publikační činnosti, její texty vyšly v časopisech Film a Doba, Cinepur, Filmový přehled či Loutkář. Spoluzakládala internetovou videotéku Aniont. Věnuje se také tvůrčí činnosti. Její neprofesionální animované filmy Metamorfózy v pohybu (2012) a Závislé vztahy (2014) získaly ceny v soutěži Aerokraťas. V současné době připravuje k vydání autorský komiks Cesta do města Kartorato. Žije v Litoměřicích.
Julie Žáčková
filmová producentka
Julie Žáčková je absolventkou katedry produkce na FAMU a oboru kritická a kulturní teorie na katedře anglofonních literatur a kultur na Univerzitě Karlově. Během studia na FAMU produkovala mimo jiné krátký film Pravomil (2014, rež. Pavel Nosek), který získal Cenu Magnesia za nejlepší studentský film na Českých lvech. Od roku 2012 spolupracuje s produkcí Unit and Sofa, kde jako producentka realizovala celovečerní film Okupace (rež. Michal Nohejl), který získal ocenění za nejlepší film, scénář, režii a objev roku na Cenách české filmové kritiky a byl nominován na ceny Český lev ve 13 kategoriích, kde získal ceny za nejlepší scénář, hudbu a herečku ve vedlejší roli. V roce 2017 založila pražskou pobočku londýnské platformy Girls in Film, která prezentuje práci nadějných mladých filmařek. Od roku 2019 zastupuje české a slovenské kameramany pod svou talentovou agenturou NOCHI. Je členkou Evropské filmové akademie.
Anne Gaschütz
spoluředitelka Mezinárodního festivalu krátkého filmu FILMFEST DRESDEN
Anne Gaschütz vyrůstala v Drážďanech a později studovala film ve Velké Británii. Po návratu do Drážďan pracovala jako filmová producentka v produkční společnosti filoufilm a později jako manažerka produkce na několika krátkých filmech. V roce 2013 se stala součásti výběrové komise mezinárodní soutěže FILMFEST DRESDEN, kde od roku 2020 působí jako jedna z ředitelek festivalu. Anne je také jednou z iniciátoru online platformy Talking Shorts. V roce 2021 se připojila k výběrové komisi sekce Pardi di Domani Mezinárodního filmového festivalu v Locarnu.
Steffi Rostoski
filmová producentka
Steffi studovala japonštinu, mediální a knižní studia a strávila mnoho let v zahraničí, např. v Dallasu, Tokiu a Londýně, kde získala zkušenosti z první ruky v oblasti filmové produkce a festivalového managementu. Když se vrátila zpět do Německa, cestovala po literárním poli jako redaktorka a agentka pro agenturu Semmelblond Script. Tam objevila svou lásku ke spletitým narativním detailům. Miluje tvorbu a psaní textů, příběhů a dramaturgií – nadšení, které Steffi nyní promítá i do své produkční práce v produkční společnosti Ravir Film.
Porota Ceny Pavla Kouteckého pro dokumentární filmy
O vítězích Ceny Pavla Kouteckého pro nejlepší krátkometrážní a nejlepší celovečerní dokument letos rozhodnou zástupci česko-ukrajinské kulturní scény. Konkrétně malířka Alexandra Bryksa, moderátorka Rádia Ukrajina a aktivistka Marharyta Golobrodska, akademický sochař a malíř Alexandr Kozlov a výtvarná umělkyně Olga Krykun.
Alexandra Bryksa
malířka
Malířka, designérka, ilustrátorka, zakladatelka a předsedkyně Mezinárodní organizace akvarelistů pro Českou republiku. Byla též organizátorkou a kurátorkou Mezinárodního festivalu akvarelové tvorby v ČR, věnovaného stoletému výročí česko-ukrajinských vztahů, jehož se v srpnu 2018 zúčastnilo téměř 500 výtvarníků z více než 60 zemí světa. Studovala pedagogiku, poté získala magisterský diplom na katedře grafického designu na Ukrajinské polygrafické fakultě ve Lvově. Od roku 1993 žije a tvoří v Praze, inspirována krásou města. Za své akvarelové malby obdržela prestižní ocenění na několika světových festivalech.
Marharyta Golobrodska
antropoložka, aktivistka a moderátorka Rádia Ukrajina
Původem Ukrajinka, srdcem a duší taky. Do Česka přijela kvůli studiu. Diplom obdržela na Fakultě humanitních studií na Univerzitě Karlově. Ráda cestuje a tančí jazz. Sní o tom, že procestuje celou planetu. Fascinuje ji pestrost a bohatost světových kultur. Momentálně žije v Praze, kde moderuje v Rádiu Ukrajina, píše pro Ukrajince v Česku a pracuje též jako copywriterka a projektová manažerka. Před 24. únorem 2022, kdy vypukla válka, měla jasný plán: vrátit se v létě na Ukrajinu. Stále chce, plánuje a věří, že k tomu dojde.
Alexandr Kozlov
akademický sochař, malíř a restaurátor
Akademický sochař, malíř a restaurátor, žijící od roku 1991 v Praze. Pochází z ukrajinské Pokrovky, kde se narodil v hudebnické rodině. Je absolventem Vysoké uměleckoprůmyslové školy V. Muchonové v Sankt-Petěrsburgu. Přestože se v malířství navrací k odkazu klasické avantgardy, která v 20. a 30. letech minulého století ovlivnila svým nekonvenčním viděním evropské umění, je ve svém výtvarném usilování zcela originální. V oblasti sochařské tvorby nemůže pracovat s abstraktní redukcí tak důsledně jako v malbě. Většina jeho skulptur staví estetický efekt na protikladech elementárních objemů a tvarů. Jeho sochy jsou monumentální, postrádají zbytečné detaily a nejsou zatíženy popisným naturalismem. Mimo Česko vystavoval Kozlov i v Německu, Švýcarsku, Francii a dalších zemích. Je také držitelem licence od MK ČR k restaurování památek chráněných státem. Restauroval díla od Matyáše Bernarda Brauna, Jana Michala Brokoffa a dalších.
Olga Krykun
výtvarná umělkyně
Bakalářský titul získala na UMPRUM v ateliéru supermédií, magisterská studia pak dokončila roku 2021 v ateliéru malby. Její diplomová práce byla nominována v rámci StartPoint Prize. Během studia absolvovala mezinárodní stáže na T.E.I. v Athénách, The Department of Photography and Audiovisual Arts, na Konstfack – University of Arts, Crafts and Design ve Stockholmu a na National Taiwan University of Arts. Mezi médii, v nichž Olga Krykun tvoří, převažuje video, objekt a malba, ze kterých autorka následně vytváří komplexní instalace. Kombinací prvků fiktivního vyprávění s odkazy na reálné kulturně a společensky používané symboly vytváří rozporuplnou mytologii současné doby. Její praxe je silně založena na prvcích intuice, emocí a osobní zkušenosti, které jsou zpracované s výraznou vizuální stylizací a specifickou estetikou, díky čemuž její díla připomínají surreálné vize či jakýsi snový trans, jehož výsledkem je velice sugestivní divácký zážitek.