­Cenu ELBE DOCK vyhrál film Pátrání po Evě

SPECIÁLNÍ OCENĚNÍ POROTY OBDRŽEL FILM CHUŤ NADĚJE

Dokumentární film o liberálně smýšlející Evě, která žije v Berlíně a žádná z charakteristik jejího alternativního života není přesná, režisérky Pii Hellenthal a producenta Erika Winkera, vyhrál hlavní Cenu ELBE DOCK. Zvláštní ocenění poroty dostala režisérka Laura Coppens za film Chuť naděje, který sleduje situaci v továrně na výrobu čajů, kde se zaměstnanci postavili proti obchodnímu gigantovi, který ji chtěl zavřít. Ceny byly udělené na slavnostním zakončení festivalu, které proběhlo v neděli v Geh8, drážďanském prostoru bývalého nákladového nádraží. Zde festival probíhal od 5. do 6. září. Závěrečným ceremoniálem provázely autorky podcastu Buchty Zuzana Fuksová a Ivana Veselková z Radia Wave.

„Feminismus. Tělo. Identita. Láska. Nenávist. Upřímnost. Mnohovrstevnatý portrét protagonistky zachycený ve formě působivé filmové eseje,“ zaznělo o vítězném filmu Pátrání po Evě ve vyjádření poroty. O Cenu ELBE DOCK pro první či druhý středoevropský celovečerní dokumentární film se ucházelo celkem sedm filmů. Snímek Floriana Koflera a Julie Gutweniger Bezpečí123, dokument Pavola Pekarčíka Hluché dny, film Chuť naděje režisérky Laury Coppens, snímek režiséra Aurelia Buchwaldera ISOLA, dokument Naše malé Polsko režiséra Matěje Bobříka a dokument režiséra Juraje Mravce Ztracený domov.

Režisérka filmu Chuť naděje Laura Coppens získala speciální uznání poroty, jež k filmu uvedla: „Režisérka nás zavedla do světa protagonistů citlivým a jemným způsobem. Její antropologický přístup nás vtáhl natolik, že jsme hned od začátku stály za dělníky. Situace v továrně byla zachycena observačním způsobem s jasnou režisérskou vizí.“

V porotě Ceny ELBE DOCK pro středoevropské první a druhé dokumentární filmy zasedla filmová producentka Marta Golba, výkonná ředitelka a zakladatelka filmově-vzdělávacího festivalu pro mládež s názvem Young Film Fest Mária Môťovská a producentka ve společnosti Frame Films Hana Blaha Šilarová.

Vyhlášením Cen ELBE DOCK a koncertem avantgardního violoncellisty a skladatele Štěpána Filípka oficiálně skončil třetí ročník mezinárodního filmového festivalu, který od 1. do 4. září probíhal v Ústí nad Labem a poté v Drážďanech. Festival promítnul na 60 celovečerních i krátkometrážních filmů především debutujících evropských tvůrců a uspořádal na 20 doprovodných akcí. Na akci přijelo 150 industry hostů a projekcí se zúčastnilo přibližně 1700 diváků.

V rámci festivalu ELBE DOCK se udílela i Cena Pavla Kouteckého. Tu získala dokumentární esej FREM slovenské dokumentaristky Viery Čákanyové a producentky Niny Numankadić, která reaguje na současnou vlnu posthumanistického uvažování způsobeného rozvojem technologií a umělé inteligence, získala prestižní Cenu Pavla Kouteckého. Ta se letos udílela již počtrnácté. Cena Pavla Kouteckého oceňuje nejoriginálnější první a druhé dokumentární filmy českých a slovenských tvůrců. Mimo celovečerního filmu byl oceněn krátký animovaný dokument M E Z E R Y režisérky Nory Štrbové a producenta Ondřeje Šejnohy. V tom autorka zpracovává osobní zkušenost se ztrátou paměti svého bratra. Ceremonie proběhla již potřetí v rámci mezinárodního filmového festivalu ELBE DOCK na balkonu Veřejného sálu Hraničář.

“Jsem ráda, že i přes komplikace se podařilo uspořádat letošní ročník nejen Ceny Pavla Kouteckého, ale i festivalu ELBE DOCK. Myslím, že v současné době je velmi důležité podporovat filmaře, kina a celou živou kulturu, která současnou covidovou situací velmi utrpěla. Těší mě, že jsme v Ústí a Drážďanech mohli ukázat filmy, které by se jinak do kin nedostaly, a zorganizovat akce, které zaujaly a zapojily místní obyvatele,” říká zakladatelka Ceny Pavla Kouteckého, producentka Jarmila Poláková, která stojí i za založením festivalu ELBE DOCK.